söndag 3 februari 2013

mysli

Har länge tänkt laga egen mysli. Tanken att ha kontroll och kunskap om vilka ingredienser allt innehåller är en sak, men smaken är också en annan aspekt. Oftast smakar inte myski så äkta, utan mäst bara mjöl och socker tycker jag. Iallafall, så i går testade jag på att laga egen mysli, och är mycket möjd med slutresultatet.



mysli recept:


(mängderna har jag försökt uppskattat, mätte inget själv utan satt mera på känn)

2msk olja
6-7msk honung (har förstått att man istället kan använda sirap)
värmdes försiktit i kastrull

10 dl havreflingor
1dl hackade pumpafrön
1dl hackade hasselnötter
1/2dl hackad mandel

blandade ihop alla ingredienserna och satt på bakplåtspapper i ugnen i 200gr i ca 10 min. Lät det svalna och hällde över i burk.



föjande steg är väl då att hitta ändast inhemska produkter?...solrosfrön, pumpafrön..

2 kommentarer:

  1. Hej Ida! Vad roligt att hitta din blogg. Du kan ju odla en nakenfröpumpa. De innehåller massor av goda frön som du sedan kan använda. http://cesarstradgard.blogspot.fi/2012/11/gott-av-nakenfropumpa.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. hej. Jo pumpa är rolig, både med fröna och att laga Halloween huvud av.. Tips på hur man kan ta tillvara köttet? har prövat på att laga pumpahonung, men det var så sött..

      Radera

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...