torsdag 7 februari 2013

tvål

Jag har länge haft planer på att laga egen tvål. Inga egentliga baktankar med att vara ekologisk eller veta vad det innehåller...utan bara för att pröva på, lära mig nått nytt intressant.

Har nu kommit så långt i processen att jag skaffat kunskap om tvål tillverkning via böckerna;


Käsin tehtyä Saippuaa, Saara Kuha (mycket bra bok, denna skulle jag köpa om de skulle trycka fler exemplar)
och
Handgjord tvål, Tatyana Hill

samt sökt en massa information på nätet. Lut är inget att leka med, så vill ju få det rätt redan från första försöket, utan brännskador.

Idag var jag till apoteket för att köpa lut, trodde jag. Men besöket blev kort. De ville ha 50euro för 1kg lut. (Vet att man för en bråkdel får lut från Biltema som andra använt till tvål tillverkning... men vi bor inte i närheten av Biltema och postavgiften var 14e...) Suckade och trodde att tvål tillverkningen får vänta några månader till och gick in till HalpaHalli för att köpa mat.. och där hittade jag lut. Ja eller natriumhydroksid som det också heter. Vet att man använder det om har stopp i rören, alltså avloppsrören. Så istället för 50e/kg betalade jag en bråkdel (ca 7e/kg) ett riktigt kap får man hoppas. MEN, för det finns ännu ett stort Men, före jag vågar sätta igång skulle jag ju vela höra att någon annan använt detta lut före mig...jag har ju ingen erfarenhet och vet ju inte hur det skall de ut och bete sig. Så surfar vidare o hoppas på att lära mig mera..
...hoppas att jag en vacker dag, snart, skall få testa tvål tillverkningens underbara värd.



3 kommentarer:

  1. Hej! Jag fixade tvål för några dagar sedan och det gick så bra. Och det var så enkelt. Har försökt beskriva det på min blogg, men jag använde även Saara Kuhas bok (oj vad den är bra) och utgick från hennes bildserie. Jag använde inte samma märke på lut som du, men det borde ju inte vara någon skillnad när det är 100 % natriumhydroxin. Det var varken svårt eller skrämmande alls : ) Testa nu bara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tänker absolut använda mig av Kuhas recept, kanske med en tvist, får se. :) Alla tillbehör ihopsamlade, nu är det bara att försöka orda en barnfri dag...och Då..! :)

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...