onsdag 6 februari 2013

tvättnötter




Vill man välja ett betydligt skonsammare tvättmedel så finns det ju tvättnötter. Indiska tvättnötter. Kläderna blir mjuka och rena. Vi har inte märkt att tvättresultatet är sämre än vanligt tvättmedel, dålig lukt på kläderna hos oss beror ändast på att vi glömmer tömma tvättmaskinen och kläderna ligger kvar för länge..

När vi tvättar kläder använder vi 3-6 tvättnötter, de sätts i en påse tillsammans med tvätten. Sätts på tork efter tvätten. Och kan användas tills de skalen inte längre glänser. Tvättar man 60gr burkar jag bara envända dom en-två gånger, men vid 40gr har de längre livslängd (kanske 4ggr)

(tvättar jag illakuktade tygblöjor eller kläder så sätter jag ibland med en ättik-vatten blandning ditt jag droppat eterisk olja av citron)

Tvättnötter är mångsidiga och gör man ett avkok så kan man tex använda det istället för maskindiskmedel eller som shampo, rengöra smycken, insektmedel. Detta är nått jag skall testa på, maskindiskmedel. Det finns många sätt att göra avkok, vissa har flera olika ingresienser. Men jag tänker köra änklast möjliga:


5 nötter kokas upp i 1/2liter vatten och lämnas i blöt 10-15 minuter. Nötterna plockas bort. Klart. Förvaras svalt.

Till diskmaksinen använder man 3msk av avkoket.



6 kommentarer:

  1. Vi har också använt oss av nötterna, men jag blev lite tveksam när jag läste en rapport där man kommit fram till att det blev lika rent med bara varmt vatten : )

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) ojdå. Borde väl smutsa kläderna ordentigt och göra test själv. Iallafall känns dom nog rena, vet inte om det bara är vattnet som gjort sitt eller tvättnötterna. Iallafall blir kläderna mjukare när tvättnötterna är med! :) ....och oberoende, tror nog vi ändå föredrar att tvätta med "varmt vatten" ibland istället för att har tvättmedelräster i kläderna, om vi ändå är nöjda med resultatet.. :)

      Radera
  2. la en link på fb, tydligen hade någon annan hunnit testa nötterna före mig... :)

    SvaraRadera
  3. Hej Ida. Indiska tvättnötter är något helt nytt för mej.Var kan man köpa sådana? undrar din gudmor Gunni

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan få några nötter av mig att testa med. Jag har köpt mina från ekoshoppi i Vasa, men har även sett dom i Bokhandeln i Nykarleby :)

      Radera
  4. Har nu kokat upp tvättnätterna för att kunna testa i diskmaskinen. Doften av vattnet påminner så om när man rengör bivax. sött och gott

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...