fredag 9 augusti 2013

Bärlikör

svartvinbärslikör och hjortronlikör
Det finns många sätt att ta tillvara bär, detta är ett av mina favoriter. Likör.
Hjortron är årets nyhet. Svartvinbär, rödavinbär o tranbär hör till våra favoriter :)


Går inte att ge exakta mått (mäter som vanligt inte) eftersom att olika bär är olika söta, såhär gjorde jag idag;

svartvinbärslikör:
1/2 liter svartavinbär
1/2 liter sprit
ca 2-3 dl socker (lättare att sätta mera senare istället för att få för söt likör)

Detta lägger jag i skåpet i ca en månad. Blandar om ibland. Mot slutet av tiden provsmakar jag, smakar det sprit så låter jag det stå längre i skåpet, behöver det mera socker så tillsätter jag det.
När likören är klar så silar man bort bären och förvarar likören kallt. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...