onsdag 11 december 2013

ullboll och garnboll


För några år sedan lagade vi garbollar till vår julgran, dessa får hänga med ännu. I år testade vi laga bollar av ull. Vi har nämligen en hel del otvättad ull och eftersom att jag vill hitta lätta sätt att använda den så prövade jag laga ullbollar i tvättmaskinen.



Jag rullade en ullboll, satt in den i strumbyxan, la knut och upprepade tills strumbyxorna var fulla med ullbollar :) Så satt jag in dom i tvättmaskinen i 40gr, vanligt tvättprogram med lite tvättmedel.
Och visst funkade det, tvättmaskinen tvättade ullen och tovade samtidigt. Det jobbiga var sedan att få bort bollarna från strumpbyxorna, man fick ta till mild våld. Detta eftersom att ullfibren hade också lyckats smita genom strumbyxorna och tova sig på utsidan. Kanske man kunde pröva med tätare strumpbyxor?!



Dessa bollar väntar nu på band, tror inte jag dekorerar dem gillar att man kan se lockarna i ullen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...