måndag 27 januari 2014

kådasalva


Förr användes kådasalva för att påskynda läkande av sår, skavsår, exem, insekbett m.m. Speciellt grankåda sägs vara bra. shenet En sådan salva vill jag ju gärna att vi testar.

Grankådan som jag samlade in var både torrt och färskt, samlat från avbrutna kvistar. Det hade en hel del skräp från barken. Försökte rengöra det genom att värma upp den och sedan ha det att "rinna" genom en sil,en del skräp lämnade kvar. Ett lättare sätt finns hoppas jag, men som första försök så fick det bli såhär. Antar det skulle vara lättast att tappa kådan rakt från trädet. (Vid koket av salvan så sjönk skräpen till botten av skålen och lämnade på så sätt kvar när jag hällde över salvan på burk, då säkert också en del kåda kan jag tro)



När jag kommit såhär långt var nästa steg att fundera hududan salva jag ville laga. Eftersom att salvan som vi lagar och använder fungerar bra, så hade jag den som bas och tillsatt då kåda i den.

kådasalva
20gr kåda
20gr ringblomsolja
10gr bivax

Smält ingredienserna i vattenbad och fyll burken när alla ingredienser smält. Låt svalna före du skruvar på locket så ev fukt får komma ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...