söndag 9 februari 2014

Kefir gryn

Nu har jag äntligen kefir!



Kefir består av en komplex blandning av mikroorganismer, speciella friska jäst, proteiner, lipider etc. Det är också en rik källa av probiotika (nyttiga bakterier). Det finns massor med bra saker om kefir, så jag tyckte det var dags att introducera det i vår familj. Mera om kefirgryn.

väcka kefir gryn:

kefirgryn i mjölk-piimä (surmjölk) blandning för att vakna upp.

Här har kefiren fått stå i drygt ett och ett halft dygn

kefirgrynen. Den första "väcka kefirgrynen"-satsen fick hönorna.

Efter att kefirgrynen vaknat har jag tillverkat kefir till mig. Har förstått att man ska vara lite försiktig när man börjar med kefir, inte äta/dricka för stora mängder per dag, eftersom att kroppen kan reagera på att kefiren så effektivt rensar ut slaggprodukter. Jag började med en matsked och ökar lite för var dag. Och det har gått bra. Inga bieffekter och inga effekter heller. Min mage tycks tåla att jag äter kefir, fast jag inte klarar vanlig mjölk pga Candida dieten.

Som med allt annat så finns det alltid många olika sätt att göra saker och ting. Lika så med kefir tillverkning. Jag läste på många ställen och bestämde mig för att göra såhär:

Grundrecept för kefirtillverkning:
Jag lägger en matsked kefirfryn i ca 3dl mjölk (hämtat rakt från bonden, så gräddig och fin), ju mera kefirgryn man har ju snabbare går det att tillverka kefir. Blandar om burken lite och låter den stå i rumstemperatur ca 1 1/2 dygn med locket på/ tygbit spänd över burken. Temperaturen i rummet påverkar hur länge det tar och smaken på det färdiga kefiren, samt om man har lock på burken eller bara tyg. Skakar burken försiktigt några gånger under det dygnet så det blandar om lite. När kefiren är klar har jag använt metallsil (i rostfritt stål!) för att sila bort kefirgrynen. Fyll sedan på ny mjölk till kefirgrynen i samma glsburk och gör den ny sats och sätter den färdiga silade kefiren i kylskåpet.

Kefiren kan sedan drickas som sådan, användas i smoothies, blandas med morron joghurten, användas i matlagning mm.
Många bra recept finns på internet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...