tisdag 4 februari 2014

stressmage=candidasvamp ?

Stressmage har kanske de flesta hört om.. Men att det eventuellt har ett samband med ballansen i tarmfloran och att Candida
Våra tarmar innehåller ju en massa olika mikroorganismer, och så ska det ju vara. Lactobacillus och bifilus har man ju hört att de är goda. Candida albicans är en enkel jästsvam som också lever i våra tarmar och det får den göra om den hålls på normal nivå, och det gör den vanligtvis på den friska och sunda individen.  Men med yttre påverkan kan denna ballans rubbas och då förvandlas denna till en svamp som producerar toxider, dessa toxider följer med blodet och ut i hela kroppen och påverkar då också hela kroppen, även hjärnan. Som bla allergier, torr hus, utslag, nedsatt imunförsvar, trötthet, klåda i underlivet, urinvägsinfektion, dålig matsmältning, infektioner, depressioner..
Ja vad är då den yttre miljön, som gör att candida tar över? Försämrad miljö, dåliga matvanor, överkonsumption av socker, antibiotika, p-piller, amalgamfyllningar, vaccinationer, stress är bla sådant som hjälper candida att få fotfäste.

Inte så upplyftande jag vet. Jag har fått pröva på denna "sjukdom" redan för över 10 år sedan. Övervann den med noggrann diet. Men eftersom att jag mådde bättre så avvek jag bara mer och mer från dieten och i samband med att jag vänta vårt första barn, för ca 8 år har jag haft halsbränna. Kändes inte så allvarligt, men den höll i sig ända till dessa dagar. Så småningom fick jag också kallad stressmage. Min mage har alltså reagerat på stressiga situationer och inte orkat ta hand om det jag äter. Bara för någon vecka sedan blev jag mycket dålig, trodde det var magsjuka, så jag tog det lugnt och tittade i bokhyllan efter nått att läsa när jag vilade. Såg då min bok om Candida, och då plötsligt slog det mig. Jag har ju Candida överväxt igen!
Så nu ser vårt skafferi annorlunda ut. Inget vitt mjöl, ingen mjölk, inget socker och ingen jäst..inga sådana saker som finns socker i...inte för mig iallafall. Nu ska jag få "inre ballans" och hjälpa de goda microorganismerna att äta upp dig. Inte det lättaste, nej, men det är det värt. Känner mig redan mycket piggare. Kräver en del fantasi att laga mat så hela familjen får äta. Men allt går.

Får ju ännu baka bullar, men inte äta dom...


Spottest

Det finns en självtest du lätt kan utföra för att få en indikation på om du har en Candida infektion.  Blodtest eller hårtest visar dock kanske säkrare svar.

Det första du gör på morron är att fylla ett glas med vatten och sedan spotta i glaset. Efter ca 20-30 minuter kan man då "avläsa". Om spottet blir trådigt så tyder detta på Candida överväxt, och det förblir rinnigt kan man pusta ut (eller beställa tid för blodprov)

...............................

För de som vill veta mera om Candida så finns det massor på nätet. Boken jag har heter "Candida vår tids folksjukdom" skrivet av Peter Wilhelmsson, rekommenderas. Bestämmer man sig för att hålla Candida diet finns det också kostråd i "Hjälp! Vad skall jag äta? Handbok för överkänsliga" av Ingrid Franzon. Har även hört att LCHF dieten kan ha recept om kan tillämpa vid Candida.

2 kommentarer:

  1. När jag har känt av candida har jag druckit pau darco te från hälsokostaffären. Det har hjälpt mig bra./Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja den kommer jag ihåg. Drack den dagligen då för ja ca 15år sedan. Smakade trä till sist (minns jag rätt så är det ju laga på bark, så inte konstigt..he,he) Den fanns även på inköpslistan när jag senst var i stan, men pengarna tog slut. Måste panta flaskor och göra nytt försök ;)

      Radera

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...