fredag 28 mars 2014

sy trosskydd

Tittade igenom gamla foton och kunde konstaterat att jag hade flera saker som jag tänkt blogga om men som bara blivit bortglömt. Så får göra det nu flera månader senare.

Att sy trosskydd och bindor är nått som jag länge tänkt göra, började med att sy trosskydd och har ännu i dag (flera månader senare inge fått bindorna klara) Trosskydd var i allafall inte vidare svårt att sy, skulle nog sätta det i kategori "enkel". De kräver ofta inget köp av tyg utan man tar det man har hemma.

Jag sökte fram två gamla lakan och en gammal flanell skjorta. Och så funderade jag ut hur stor jag ville att trosskyddet skulle vara och hur det skulle se ut.

Klippte alla tre tyg enligt samma mönster. Jag tycker inte trosskydd behöver ha fuktspärr utan la bomull, flanell, bomull och zikzackade kanterna. Sydde även en raksom för att få bättre passform och så tygerna skulle hållas på plats. Och avslutade med en gammal tryckknapp.


Trosskydden tvättar jag i 60gr tillsammans med annan tvätt. Att återanvända tex gamla lakan har sin fördel, tyget är mjukt och skönt och gamla kemikalier från tygtillverkningen är garanterat urtvättade för länge sedan. :)

 Hör av dig om du vill ha noggrannare beskrivning eller nått du undrar över. Eller bara för att komma med utvecklingstips eller kommentarer :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...