fredag 29 augusti 2014

Rönnbär


I år finns det massor av rönnbär i Österbotten. Och det är jag ju glad över, så får jag billig och nyttig mat till våra höns genom att torka rönnbär. Har även lagat nya halsband av rönnbären, tycker de blir rätt charmiga även när bären torkat. Har även funderat på att laga julgransprydnader med rönnbär, men vi får se hur det blir... Så en del användningsområden finns redan. Men jag nöjer mig inte med det, nej. Eftersom att det finns så massor rönnbär och de är gratis och dessutom väldigt nyttiga så kan jag ju inte lämna tanken att hitta fler sätt att använda dom.
Tänkte pröva torka dom och göra pulver. Förra året prövade torka tranbär, de är ju också nyttiga, men har så enormt lång torktid, så det får fortsätta vara i frysboxen hos oss. I år är det rönnbärens tur. Tanken är att laga lyckopiller med rönnbär. Kanske även blanda med det i mysli. Rönnbärslikör...

Men nöjer mig inte med det. En rönnbärsgele tänkte jag även försöka mig på. Rönnbär passar säkert utmärkt med älgkött senare i höst! Eftersom att det finns både mycket rönnbär och äpplen i år så passar det ju bra att laga gele av dessa två. Pluss att jag tror att det äpplen gör gelen lite rundare och mjukare i smaken, rönnbär är ju väldigt...stark i smaken. Jag har hört att rönnbären både tål nedfrysning och upphettning utan att förlora sitt näringsvärde (liksom slånbär), så därför tvekar jag inte att koka gele.




Rönnbär-äppel gele


1/2 kg rönnbär
300g äppel
ca 4 dl vatten
1/2kg socker


Rensa och skölj rönnbären, skär äpplen i bitar. Låt koka i 15-20 minuter. Sila gelen och Koka upp den igen. Tillsätt sockret och låt koka ca 10 minuter, ta bort skum som stiger till ytan. Geleprov kan göras genom att ta en klick gele på en kall taldrik (sätt taldriken i frysen en stund före) om man kan dra fingret genom klicken utan att det rinner ihop så är gelen färdig. Häll över gelen i små väl rengjorda glasburkar och förvara svalt.



Till nästa gång jag lagar gele ska jag nog sy en silduk, använde mig denna gång av en vanlig sil i metall, och den släpper ju igenom lite små frön och skalbitar. Så gelen blev inte den genomskinligaste. Men god ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...