lördag 27 september 2014

fermenterad hönsmat


Nu har jag igen testat något nytt. Och vill såklart få dela med mig...

Fermenterad kål känner vi till i form av surkål, Fermentering är ett sätt att konservera mat på, som bygger på en jäsning utan syre. Surkål är kanske den första saken man kommer att tänka på när det gäller fermentering, men även bl.a. yoghurt,ost, salami använder samma process.

Mera att läsa om fermentering finns tex här eller i boken Syra själv.

Fermentering är alltså ett bra sätt att konservera produkter på men även ett mycket nyttigt sätt. Under jäsningen uppstår en massa olika hälsosamma bakterier och vitaminer, maten blir även lättare att smälta. Av dessa orsaker har jag också lagat mat till hönsen med denna metod, för att det alltså är hälsosamt till hönsen. En till orsak till varför jag ville pröva på detta är för att de inte behöver äta lika mycket. Ja hönornas energibehov blir snabbare tillfredsställt, de får de saker de behöver. Win Win tycker jag. Man sparar både pengar och energi på att lägga igång en fermenterad hönsmat, och dessutom mår hönorna bra.

Jag har tidigare skrivit om hönsmat. Och använder fortfarande samma ingredienser. Men nu på ett annat sätt.

Fermenterad hönsmat

Starten kan man göra på flera olika sätt. Lättast går det om man har en start i form av surkål. Det går även att få igång processen utan surkål, men det tar lite länge och kräver att man bandar om i burken rätt ofta. 

Du behöver:
vatten
lite surkål
säd (havre,vete,korn)

Blanda alla ingedienser i en glasburk, se till att vattnet täcker säden väl, då gärna med flera cm (eftersom att säden kommer dra i sig vätska). Låt stå i rumsvärme i tre dagar, blanda om i burken varje dag, gärna flera gånger per dag. Doften skall vara syrlig, som surkål. Inte som mögel eller alkohol, i så fall har det misslyckats och måste kastas bort.

När du tar mat till hönorna så skopar du upp det som behövs och lämnar alltid kvar vätskan och en del av säden. Sedan  fyller du på på med ny säd och fyller på vattnet, blandar om och låter stå till nästa dag. Samma procedur upprepas följande dag och skall gå att fortsätta i all oändlighet.

Denna mat kan innehålla mycket mera än bara säd. I princip kan man sätta med allt som man i vanliga fall även skulle mata hönorna med, dock inte kött och mjölkprodukter.

Jag har använt; korn, vete, havre, ärter, linser, sesamfrön, linfrön.
Kommer även pröva morotskal, äggskal, solrosfrön, (och säkert en massa annat som jag inte nu kommer på)


...

Ger fortfarande matrester och löpe från yoghurten och alla de andra sakerna som jag skrev om i mitt tidigare inlägg om hönsmat, men de träffas först i matskålen och inte i fermenterings burken.

Mera information finns på engelska på tex naturalchickenkeeping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...