lördag 6 september 2014

örter i hönsrede



Jag har nångång läst att förr använde man malört, åbrodd, vinruta, renfana och ormbunksblad under ströet i hönornas rede för att motverka kvalster. Jag vill ju slippa att bespruta/pudra mina höns med starka gifter som gör att både ägg och kött inte mera duger till mat. Så ormbunke och renfana hade jag förra vintern torkat och satt i hönornas reden. Hade även plockat skvattram och rölleka eftersom att de även sägs ogillas av insekter. Har inte hittat så mycket information om ämnet på svenska men på amerikanska sidor finns det en del information om andra örter som även kan användas. Intressant tycker jag. Så jag forskade vidare... de örter jag försöker samlar in och torkar i år är:

mynta
basilika
lavendel
rosen blad
citronmeliss
salvia
rosmarin
krasse
kamomill
oregano
ringblomma

malört (lite)
renfana (lite)
älgört
skvattram
åbrodd
vinruta

Vissa av örterna är för att ohyra inte gillar, vissa för att det är antibakteriell eller fungerar lugnande till hönorna. Varje ört har väl sin egen egenskap. Malört och renfana borde man vara lite försiktigare med, eftersom de är ganska starka, men de övriga samlar man in enligt vad man hittar. Hur mycket man sedan lägger i redet kan man fundera lite över. Vintertid lägger hönorna just inga ägg, så de vistas väldigt lite i reden. Jag tror det är viktigare att örterna inte har direkt kontakt med hönornas hud speciellt under sommarhalvåret när de vill ruva, eller att då välja milda örter.




En del färska örter har jag plockat in i reden nu på sommaren, men då milda. Oregano, citronmeliss, mint, rosen blad.. dels för att förebygga uppkomsten av skrutt man inte vill ha, men även för att det doftar gott. Samlar och torkar till vintern, som jag sedan sätter under halmen. Brukar inreda redena med lite kalk i bottnen (detta är också sånt som småkryp inte gillar) lägger sedan lite kutterspån på, sedan är det örternas tur på det sedan hö, toppar det hela med en golfboll (mera om golfbollarna han du läsa här)

2 kommentarer:

  1. Synnöve utan blogg8 sep. 2014 06:31:00

    Hittade hit till din trevliga blogg via en kommentar du lämnat hos Lev mera på mindre. Har nu läst dina inlägg från sommaren och tyckte speciellt om de som handlade om örter. Skall läsa äldre inlägg någon annan sömnlös natt:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Så roligt. Jag är själv också mycket fascinerad av hur mycket örter och växter det finns att använda rakt från naturen. Och hur många sätt de kan användas på och ta tillvara. :)
      Ida

      Radera

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...