tisdag 2 september 2014

picklade morötter

Nu har jag prövat på ett nytt sätt att ta tillvara grönsaker. Ja eller egentligen var det inte nytt, eftersom jag har tydligen picklat gurkor i flera år utan att veta om att det heter så. Nåh, nu har jag iallafall prövat på att pickla morötter.


picklade morötter

ca 20 morötter
6dl vatten
4dl socker
2dl ättika
fem svartvinbärsblad
en tsk senapsfrön
en msk salt

skala och skiva morötterna, förväll dom snabbt i lättsaltat vatten. Koka upp lagen. Fyll väl rengjorda glasburkar med morötterna och häll sedan på lagen. Förvaras svalt. Ju längre man orkar låta burken stå och dra kallt, ju mer smak hinner morötterna få smak av laken. (gurkorna brukar jag låta stå i två veckor före vi provsmakar, så gissar det blir likadant med morötterna)

Finns ju många olika sätt att göra detta, i vissa recept väntar de att burkens innehåll skall svalna före man lägger på locket, jag föredrar att ha dom varma för den orsaken att det då blir vakuum i burken.


Vore allt bra med en jordkällare nu, kylskåpet räcker inte till.. :)

1 kommentar:

  1. provsmakat nu. Krispigt och gott blev det. Känner mig nöjd. Kommer förgylla tallriken med nya smaker. :)

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...