måndag 1 september 2014

squash marmelad

Rönnbärsgele blev en succé, så jag fick blodad tand och vill laga mera. Egentligen tycker jag ju inte sååå mycket om att laga nått med mycket socker, och marmelad innehåller ju massor med socker. Men man kan ju inte få allt här i livet, och hellre bjuder jag barnen på hemlagad marmelad än köper godis...

Söt och god blev den självskriven plats på ostbrickan, om inte barnen hinner äta upp den före det. :)


Squash marmelad

2 stora squasch (zucchini)
1dl vatten
500g socker
två små fingrar ingefära
saft ur två lime

Skala och tärna squashen, skala ingefära. Lägg alla ingredienser i en stor kastrull och låt koka flera timmar utan lock, så vätskan avdunstar och marmeladen får en bra konsistens. Fiska upp ingefäran och mixa med stavmixer till en slät massa. Häll i väl rengjorda glasburkar och förvara kallt.






Nästa år lägger jag mera ingefära med, de två bitarna som jag hade med hann inte smaksätta en såhär stor sats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...