fredag 3 oktober 2014

snälla rengöringsmedel

De som känner mig så vet att jag har lätt att hitta saker som går före städningen. Jag är alltså ingen perfektionist utan klassas nog som en riktig råddfia i de flestas ögon.. Visst inverkar det att vi har tre barn, men egentliga orsaken är nog att jag bara hellre gör annat, gillar helt enkelt inte att städa. Slut förklarat.

Fastän denna städ-olust finns så tänker jag ändå skriva om städning. Städning ligger mig inte nära hjärtat men däremot miljön. Och då tänker jag kanske inte i banorna rädda hela värden (det känns för stort för mig) men närmiljön och framförallt hemmamiljön. Min familj får stå ut med en massa miljötänk, men detta för att jag vill dom väl, och egentligen delar ju hela familjen detta miljötänk-som tur.

Vill man minska på kemikalier i sitt hem så tycker jag man kan börja i städskrubben! Jag förespråkar inte "kasta ut skiten" dvs kasta bort de tvättmedel som man har där hemma. Använd upp det du har (utan att överdosera), spara sprayflaskorna och när dessa är slut köp inga nya! Det finns nämligen mycket snällare varianter både för dig, din familj, vattnet som skall till reningsverket och sedan ut i naturen (ja för reningsverk klarar tyvärr inte allt..)
Slut på propaganda och till saken.




Tallsåpa. Förknippas med mattvätt och skurgolv. Men kan användas till mycket mera. Tallsåpa är neutralt allrengöringsmedel som använder när vi tvättar golv, toalett  ja de flesta ytor. Använder det även i sprayflaska; 1del tallsåpa 10 delar vatten (finkar bra till spisen, köksbordet, lavoaren..). Rengör ugnen med tallsåpa; gnid in med tallsåpa, lägg på ungen tills den uppnått 100gr, sväng av och tvätta bort med vatten.

Galltvål är super på fläckar. tex blodfläckar och svett. Blöt ner fläcken med vatten och gnugga i galltvål, låt gärna verka en stund före du stoppar plagget i tvättmaskinen. Galltvål är också, på samma sätt som tallsåpa, nått som kan användas till det mesta.

Ättika funkar bra på ingrodd smuts. Att tvätta wc stolen med. Eller få bort kalkfläckar med. Tvättar man kakel så behöver den spädas ut och sedan sköljas bort från kaklet eftersom fogarna inte gillar den starka ättikan. Ättika använder jag ibland utspädd med lite eterisk olja istället för sköljmedel i tvättmaskinen, det om de känns sura eller luktar mycket svett.

Citron har blekande och bakteriedödande effekt. Kombinerar man salt med citron har man en effektiv skrubb. Jag brukar gno skärbrädor med citron med lite salt på eller dra över diskbänken före citronklyftan kastas i komposten. Tar även effektivt bort fisk och vitlöksdoft från händerna.

Bikarbonat /Soda bleker och tar bort illa lukt. Lägg tex lite soda och hett vatten i en illaluktande termos,  eller använd istället för blekmedel på vittvätt (1/4dl / maskin). Soda kan också användas på torrtvätt genom att lägga tygföremålet i en plastpåse med soda och sedan skaka påsen. Soda kan man också späda ut maskindiskmedel med; hälften soda och hälften ekologisk maskindiskpulver, man spar en peng och slipper en hel del kemikalier.

Ett milt diskmedel (ekologiskt..)tycker jag också att man behöver ha. Till handdisk och fönstertvätt..


Med dessa klarar man sig gaska långt tycker jag, och de flesta av dessa har man oftast redan hemma.. I detta fall går kemikaliefritt före ekologiskt. Men diskmedel och tvättmedel substitut har jag inte hittat som vi varit nöjda med, så där kör vi ekologiskt istället.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...