torsdag 13 november 2014

sova på futon

För snart ett år sedan skaffade vi vår futon madrass, skrev även ett kort blogginlägg om detta, och lovade återkomma när vi hunnit sova på den mera, och det har vi ju nu....

Futon madrasser kommer från Japan där madrasserna ursprungligen var ganska tunna och fyllda med bomull. Idag finns det lite flera alternativ, men bygger på samma sak-naturmaterial i olika lager. De innehåller alltså inga stålfjädror, palstfickor eller konstfiber. Naturmaterial andas, vilket vi känt varit en av de största fördelarna med futonmadrassen-inga genomvåta och svettiga sängkläder på heta sommarnätter mera.

Det tar en tid att bli van med futonmadrassen, de är betydligt skarpare än vanliga madrasser. Men detta också för en orsak, det sägs vara mera avslappnande för ryggmusklerna att sova på hårdare madrasser. Detta har jag även läst att många upplevt; att ryggen mår bättre med en hård futon madrass. Sover man fock mycket på sida så kan futonmadrassen upplevas för skarp. Jag gillar hårda madrasser och stortrivs.

En annan sak som kräver lite är att madrassen behöver vändas för att må bra och vara bekväm. Och det är inget man gör själv när det gäller en 160cm madrass, de är rysligt tunga! De kräver också ett sängbotten som andas, ett spjälbotten, eftersom att madrassen behöver kunna släppa ut den fukt som samlas under natten.

I år är det väl dags att skaffa bra dynor då. En bra säng med dåliga dynor gör ju bara halva jobbet.. Vi prövade med dundynor, men de prasslar så mycket (antagligen för billiga och dåliga..) Gissar det blir julgubben (ja eller skattepengarna vi får tillbaks) som vi placerar på duktiga dynor i år.


Så summa summarum. Jag skulle aldrig vela ha nått annat än en futonmadrass!! Min man säger dock, efter att ha sovit i "vanlig" säng att han tycker futonmadrassen är så hård, men detta går och oftast över efter en natt, och då är han så nöjd igen :) ...Och inte vet jag om det är bara en tillfällighet, men inget mera snarkande (eller så sover jag så tung dessa dagar att jag inte reagerar på störande ljud..)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...