tisdag 25 november 2014

ull i kudden

Många har ju hört om plastsanering. Även hos oss har denna plastsanering haft sin tysta gång. Köket och sovrummen är det som varit de viktigaste. Jag har aldrig varit särskilt förtjust i plastsaker, så att minska på plastmängden. Måtta med allt tycker jag, har inte hysteriskt kastat bort allt som innehåller plast; barnen har fått gå igenom vilka leksaker leksaker de kunnat avstå från och jag tittat igenom då främst köket. Oftast genom att ersätta ett köksredskap först med ett "nytt" från loppis, så man inte skall bli i klistret när man skall röra i gröten och märker att alla köksslevar är försvunna. :)

För ett år sedan köpte vi ny säng. Den gamla hade gjort sitt, vi sov dåligt och blev sjuka i både ryggar och nackar av den. Eftersom att jag ville ha en säng med naturmaterial så blev det en futonsäng, som vi varit väldigt nöjda med! Mera om den kan du läsa här. Täcken har vi med bomulls vaddering och en del av dynorna har dun, problemet är att vi tycker dom prasslar. Tanken är nog att köpa nya nya kuddar till hela familjen, men det blir så dyrt. Så tills vidare har testar jag fylla min egen kudde med ull.

Ull är ett utmärkt material och oerhört mångsidigt material. Det samlar upp fukt utan att kännas fuktig, både värmer och känns sval. Ett material som man gärna har nära sig som tex underkläder eller sticka egna stickatröjor, strumpor... Jag har även planerat sy ullebyxor av en gammal stickatröja, swants, men det återkommer jag med en annan gång. Ylle funkar även bra i sängen. Det finns bäddmadrasser, täcken och dynor som är fyllda med ylle, men de kostar även en hel del slantar... Så tills vidare får jag nöja mig med att pimpa min gamla.


 Jag har flera år använt en special dyna med flera fack som har dragkedja på sidan, man kan alltså lätt öppna och justera mängden stoppning (jag gillar ganska tunna dynor). Så att byta ut stoppningen till ull var inte svårt, bara öppna och byta. Använde tvättat och kardad ull, gissar att jag får fylla på lite efter att ha sovit en stund på den när ullen packat ihop sig. Denna kudde går inte att tvätta i maskin, då skulle ullen tova sig. Tror inte behovet heller finns, men regelbunden vädring behöver den säkert för att släppa ifrån sig fukt från nattens mardrömmar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...