fredag 12 juni 2015

torka kefirgryn


Har tidigare lyckats försumma mina kefirgryn, glömde dom i kylskået och glömde mata dom och dom gick inte att använda mera. Vill inte att detta upprepar sig och jag lämnar utan kefirgryn, så har nu torkat både mjölk- och vattenkefirgryn på följande sätt:

  • Skölj av kefirgrynen i rent vatten
  • Häll kefirgrynen på ett bakplåtspapper
  • Låt torka i rumstemperatur i 2-3 dagar tills grynen krympt i hop och blivit skarpa

Mjölkkefirgryn: Lägg de torra kefirgrynen i en liten minigrip påse och fyll på med mjölkpulver så grynen täcks, detta kommer förlänga hållbarheten hos dina gryn (det går även att lämna bort)

Vattenkefir: Lägg de torra kefirgrynen i en lite minigrippåse, jag satte även med lite vitt socker och indiansocker i hopp om att förlänga hållberheten hos grynen.

Påsarna med de torkade kefiren har jag nu i förrådet. Känns bra att ha backup. 

1 kommentar:

  1. This is the precise weblog for anybody who needs to seek out out about this topic. You notice so much its almost arduous to argue with you. You positively put a brand new spin on a subject that's been written about for years. Nice stuff, simply nice!

    SvaraRadera

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...