onsdag 4 november 2015

tandpasta






I våras när tandkrämen tog slut (vi har lång väg till butiken som säljer den tandkrämen som jag gillar) lagade jag egen, såklart. Jag har tidigare skrivit om saltpulling och där känner man riktigt hur saltet tar död på en massa orenheter i munnen. Ville nu även pröva göra tandpasta med salt. Efter en del funderande och googlande kom jag fram till följande resept:

2msk salt
2msk baksoda
2msk kokosolja
10 droppar eterisk pepparminolja

Blanda ihop alla ingredienser. klart. Jag förvarar min i glasburk och använder mig av en rengjord glasspinne att ta med.

Har använt tandpastan hela sommaren, och känner mig nöjd över resultatet. Jag har inte tidigare heller använt mig av flortandkräm, så steget till egen tandkräm var låg.

Eftersom att jag är inne på tänder så skall jag göra en liten uppföljare på oljepulling som jag tidigare testade på. Skam den som ger sig, prövade tidigare oljpulling med sesamolja och gillade inte smaken. Har nu gjort nytt försök, men nu med kokosolja. Gillar den mycket bättre. Gör oljepullingar ibland, när jag minns, oftast efter att jag borstat tänderna och under tiden jag gör andra kvällsbestyr. Ibland 5 min ibland 15 min, huvudsaken att det får vara i munnen (måste inte aktivt ha det att röra sig i munnen det renar ändå).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en kommerntar, det uppskattar jag! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...